CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 27, 2006

حياتى كده

حياتنا بقت عامله زى القلم الرصاص
سهل اوى نكتب صفحه جديدة وسهل جدا
نمسحها فى ثانية واحدة
الحياه بقى لونها رمادى مبقاش
باين فيها الابيض ولا حتى الاسود
وده اللى مخلى الحياه صعبه اوى
مبقاش باين الخير من الشر
مبقاش باين الطيب من الشرير
وده اللى مخلينا نخبط فى بعض
وبقينا مستنين ومتوقعين ضربه
غادرمن اقرب الناس لينا
وانا بقى مش لقيه حل اتغلب بيه
على اللون الرمادى خاصه
انى اضربت كذة ضربه
من اقرب الناس
بس بقا انا اللى غلط من الاول

15 الجدعان:

توهة said...

إستحاله الحياه تتمسح بسهوله لأنك إنت اللى بتحدد رسخوها والماضى شايله التاريخ فى جعبته
وفعلا الغدارين كتير بس لا نتركهم يسيطروا علينا وإنت لسه فى أول حياتك

الحكيمه فانتازياااااااااااااااااااا

moorgen said...

حياتك انت اللى بترسمها ممكن تكتب فيها بالرصاص وبيدك تحبر اللى انت عايزه وباقى عليه وبايدك تمسح اللى انت مش عاوزة يعنى اعتبر حياتك مسوده قبل ما تنقل اللى فى المسوده اكيد بتمسح حاجات بتغير حاجات
اما الحياه زمان كانوا بيقولوا يا ابيض يا اسود
دلوأتى رمادى ورمادى مترب ومعكر

ان كان ع الناس فهما معادن واصناف
وان كان ع الغدر لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين
فصعب يتغدر بيك من شخص مرتين
عموما تفائل
فالشمس تشرق كل يوم بأمل جديد
:)
تحياتى

Anonymous said...

والله عندك حق الغلط دخل فى الصح عشان بعدنا عن دينا أوى
انا أنضربت كتير من أقرب الناس للأسف بس الواحد ساعتها بيبقى منفوخ وبعدين بيهدى عادى

...دنيتي said...

اولا انا مش معاك ان حياتنا بتتكتب بالرصاص
للأ سف اللي بتكتب مينفعش يتمسح ابدا
حتى لو انت فاهم كدة
ثانيا انا معاك ان الحياة مبقاش باين فيها الأبيض من الاسود كتير بيبقى اسود مقنّع
ف الأخر
نصيحة من اخت اكبر منك شوية
سامح اعدائك ولكن اياك ان تنسى اسمائهم
و عدي الليلة عشان اسه ياما هتشوف من القرييبين و البعاد :)

Gid-Do - جدو said...

الابن العزيز
انا جيت اهوة وانا دايما بعدى عليك علشان اطمئن ومش كل مرة لازم اسيب تعليق لكن دائما ببص عليك ـ انت عاوز تتجوز ياسمين وانا معنديش مانع بس انت مستسلم خالص ودة مينفعش ياسمين زيها زى اى بنت عاوزة راجل يقف جنبها كتفة فى كتفها علشان يبنوا اسرة
انا قبل كدة قلت لك حط هدف واسعى لتحقيق الهدف ومش لازم يكون الهدف كبير اعمل محطات لاهدافك بعد الوصول للهدف الاول نروح للتانى وهكذا الانسان مر من مرحلة العصر الحجرى الى عصر الفضاء خطوة خطوة هدف صغير ورا هدف صغير لغاية ماوصل ورحلة الالف ميل تبدء بخطوة ويالة ياسمين فى انتظارك بس ابدء حط الاهداف لك كل الحب وانا دائما حوليك حتى ولو مش بعلق وان عذتنى عدى عليا وحتلقينى ان شاء الله اية رايك ؟
غير الاغنية بتاعة البلوج لحاجة فرياحى الوسط اللى بتحط نفسك فية بياثر على نفسيتك لازم تغير الوسط صور على الحيطة واغانى فيها امل مش استسلام واذا معملتش كدة حغير رائيى ومفبش ياسمين

Aladdin said...

متشكر اوي على الزيارة وعلى انك اضفتني في قائمة المدونات "الصديقة" اللي بتحب تزورها. شكرا على رايك في الدكتور احمد مستجير رحمه الله وان شاء سوف انشر كلمة كاملة عنه ستنشر بدورها في مجلة "سطور" القاهرة - عدد سبتمبر.

بالنسبة لقصيدتك، مش عارف ليه اللون الرمادي غالب عليها انا دهشت لصغر سنك ولنباهتك (وان كان الاتنين لا ينفصلان عن بعضهما البعض).

كلبوزة لكن سمباتيك said...

الضربة اللي متموتش بتقوي
بعد سنين حتمر
حتحس انك عايز تشكر اللي غدروا بيك علشان وروك الوش التاني للدنيا
مش دايما الالم مزعج ساعات بيبقي زي الدوا المر بيعالج
خالص تحياتي

سندباد مصري said...

اعجبني هذا الموضوع

الرمادي

اقول لك

لا يوجد في الحقيقه ابيض ناصع ولا اسود فاحم

كلها درجات ما بين الأثنين

اتعرفين ان حواسنا لا تفهم إلا تقريبيا

تقريبا هذا ساخن وهذا بارد

تقريبا هذا ابيض وهذا اسود

ولكننا بتمرين انفسنا

نخلق لأنفسنا حدو عالما بين الأبيض والأسود

نعيش فيه

اظنك في لحظه من تلك الحظات التي يتغير فيها حدود عالمك

فهنيئا لك

لقد اصبحت ترين ابعد

وتسمعين اقوي

وتفهمين اعمق

يوما ما سوف ترين سبب حزنك الأن مصدر سعاده لا تنتهي

والسلام

layal said...

لا حول ولا قوه الا بالله
صبرا جميل والله المستعان

مـحـمـد مـفـيـد said...

والله قمه التعبير الصادق احييك علي هذا الاحساس

RAED 4744 said...

اول زياره لي شدت اعجابي بكتاباتك

بصراحه جدا جميله وانا اتفق مع كلام الاخ سندباد مصري

وبالتوفيق

saso said...

الحياة كانت دايما كدة والا مكانش لينا لزوم .. مافي ملايكة وفي شيطان احنا اخدنا من الاتنين واخترعنا الرمادي
بلاش تبص للدنيا كدة حتي الرمادي الابيض فية اكتر من الاسود
بكرة ممكن يبقي كلة ابيض:)

DoOoOoOdY said...

معلش يا استاذ الكلام ده انا اللى كتباه بالنص فى بوست عندى فى شهر يوليو تحت عنوان "قلم رصاص" ارجو سماع ردك على هذا الموضوع وعدم مسح الكومينت
ايه ده انا اول مره اشوف اقتباس بالشكل ده
ارجو الرد

Gid-Do - جدو said...

قلم رصاص"
ابن الشارع
واضح تماما انك ناقل بالنص قص ولصق حتى ان دودى كاتبة عن نفسها بتقول ـ وانا بقى مش لقيه ـ انت كاتب نفس الكلمة وكان المفروض تقول ـ مش لاقى ـ
الواجب عليك انك تعتذر الى دودى ولازم تكتب الاعتذار فى المدونة بتعتك فى بوست جديد وتقول انك نقلت النص من دودى ونسيت تقول انها صاحبة النص هذا ـ بعد كدة كلنا حنحترمك ونكون جنبك اما اذا ضربت طناش يبقى انت كدة حتخصر كل الاصدقاء واولهم انا ـ تحت كلامى هذا النص الاصلى من مدونة دودى
هكذا هى الحياة
2 Comments -Hide Original Post Collapse comments حياتنا بقت عامله زى القلم الرصاص سهل اوى نكتب صفحه جديدة وسهل جدا نمسحها فى ثانية واحدة.الحياه بقى لونها رمادى زى لون القلم الرصاص مبقاش باين فيها الابيض ولا حتى الاسود وده اللى مخلى الحياه صعبه اوى مبقاش باين الخير من الشر مبقاش باين الطيب من الشرير وده اللى مخلينا نخبط فى بعض وبقينا مستنين ومتوقعين ضربه غادره من اقرب الناس لينا وانا بقى مش لقيه حل اتغلب بيه على اللون الرمادى خاصه انى اضربت كذة ضربه من اقرب الناس ليه.لو عندكم حل اقولولى
posted by Dody at 3:52 AM on Jul 12 2006

Unknown said...

لإيه الحكاية
بالظبط
حكاية النقل
انتو بتشككونا ف بعض
اكتبوا اللى جواكم حتى ولو كلام مكسر