CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, April 21, 2007

نفسى افضفض


نفسى اتكلم من غير ما اكون بخنق حد او حد يضايق منى نفسى اتكلم كتير عايز اقول كل اللى عندى كل اللى مديقنى من غير ما حد يقولى كفايه حرام عليك نفسك عايز ابقا حر نفسى وعايز اعيش وعايز اعمل كل حاجة حلوة عايز احس مرة اكون انا اتسرف زى مانا عايز عايز احلم حلم جميل واحقق فيه واحسن انى بعمل حاجة تكون سند ليا فى الدنيا اللى مديانى ضهرها على طول اخليها تبصلى وتضحك ليا وعايز اعمل حاجات كتير اوى عايز احب بجد عايز حد يحبنى لشخصى يحب باسم اعيش قصة حقيقية اكون فيها البطل واعمل اللى يخلينى اوصل للحد ده ممكن اكون حبيت بس مكنتش بطل طلعت مكسور وحزين وده عامل معايا كنتك بس مش اول واحد بكون مجروح وانا عارف ان الدنيا مش هتقف كده عارف انها هتمشى كتير بس اللى بحلم بيه انى امشى معاها اعرف هى عايزة منى ايه اعرف حياتى هتكون ماشية ازى هكون باسم ولا هكون ولا شئ ..انا مش عارف هكون ايه عشان مفيش هدف محدد انا عايزة بس عايز اكون انا الاول عايز حب من كل اللى بحبهم بجد وده ممكن يكون موجود بس مش من كل الناس اللى اعرفهم فى اللى بيحبنى بجد وفيه اللى عايز مصلحة وخلاص فى كل الانواع وده برضة مش معايا انا بس ده موجود مع كل الناس ......بس انا تعبان بجد وممكن اكون عارف طعم الفرح ايه بس برضة مش عارف امسكة اوى يبقا معايا على طول يدوب بدوق بس وبيجرى تانى من قدامى بس طعم الحزن ده بقا اللى معايا وعمر ما كان الحزن وحش بجد طعمه بيكون حلو بس مش فى كل الاوقات ومش مع كل الناس يمكن انا اكون ملغبط كتير اوى مش عارف انا عايز ايه او اعمل ايه وانا عارف ان ده عيب فيا بس انا مليش حاجة ابكى عليها عشان كده مش عارف اعيش صح واحس بطعم الفرح على طول انا انسان واقف محلك سر مش فاهم حاجة او يمكن اكون فاهم بس بعمل عبيط بس برده مش عارف ليه بعمل عبيط بس بعمل كده مع الناس بس مش مع نفسى يمكن مش بحب ازعل حد منى وعايز ابسط كل اللى حوليا بحب يكون فى فرح بس انا مش بحس بيه وحتى لو عملت حاجة مش بحس بيها عشان مفيش اللى بيحسنى انى بعمل حاجة عادى عملت زى معملتش كفايه انى عايش بس عايش ميت من جوايا حزين مكسور بس جدع ودى احسن حاجة فيا انى جدع بس برده مش بحس بيها نفسى اقول لنفس انت يا باسم عملت حاجة مش عارف انا بتكلم فى ايه بس بتكلم انا عارف ان مفيش حد هيحس بيا يمكن اكون مش عارف اعبر اللى جوايا بس انا تعبان نفسيا جدا نفسى فى يوم اقول انا بحب بجد وممكن اضحى بأى حاجة عشان حبى ده يعيش معايا يمكن لما حد يحبنى واحبه اعرف بعديها انا عايز ايه احدد مستقبل هعيش عليه طول عمرى بجد انا مش عارف اقول ايه ..... معلش بقا سمحونى على انا عملتو فيكم

22 الجدعان:

Hannoda said...

يااااه

ايه كل ده

عارف لما قلت:

نفسى اتكلم من غير ما اكون بخنق حد او حد يضايق منى نفسى اتكلم كتير عايز اقول كل اللى عندى كل اللى مديقنى من غير ما حد يقولى كفايه حرام عليك نفسك

كتير حسيتها ..كتير كنت بقول لنفسي إرحميني و سبيني أقول .. أنا غلط.. أنا أنانية أنا سلبية .. بس سبيني أقول


دور على حد و كون حقيقي قوي معاه
سيبك من انك حاتدايقه .. سيبك من انك هاتشيله همك

بس خليك حقيقي

عيشه كل همك
ساعتها حاترتاح و تكسب كتير و تكسبه كتير

اللي قلته حاساه قوي ومش زي ماقلت ماحدش حايفهمه

عارفة الألم اللي يخليك حاسس انه رغم انه أكبر حاجة في الدنيا لكن مع ذلك قاعد جواك من غير ما يبان عليك أي حاجة


الحياه فيها تفاصيل كتير لو اتعمقت فيها و فصصتها حاتهون عليك شوية


تحياتي ليك
وقلبي معاك

Diyaa' said...

فكرتني بيا
كتير أوي بحتاج أتكلم من غير محد يكون متضايق مني ..بيقولوا إنك حساس لما توضح مخاوفك دي ..وفي الآخر بيثبتوهالك
تعرف ...أنا لقيت الحل بس لسه مطبقتوش بالمثالية الكاملة
اتكلم مع ربنا ..واتكلم علي الورق
اتكلم في المدونة
ومحدش ليه عندك حاجة بعد كده
ومتحتاجش لأي بناي آدم أناني غبي غروره مصورله إنه طالما ماشي بيقلد اللي سبقوه ومبسوط يبقي هو كده صح
ربنا معاك يا باسم وحمد الله علي سلامتك
سلام عليكم

el2ahwagi said...

لا ياتى الحب لمن ينتظره
و إلا هيكون تدبيسة أو رؤيته مشوشة باللأحلام المرسومة مسبقآ

كن نفسك
طير و حلق
و دع الحب يلهث وراءك

بنعيش أيامنا ندور على الحب
بس الحب زى الوردة العشوائية
تنبت حتى فى الصحرا
لما تتوفر لها مقومات الوجود
ماينفعش تتولد فى صوبة عشان هتبقى
clone
عيش و الحب ماليك بس متدورش عليه
جايز لما تبطل ييجى المطر و تلاقيه


ملحوظة: ده مش كلآم إنشا

Dalia said...

ايه يا باسم كميه التشاؤم دى
فضفض و اتكلم براحتك .... ان شاء الله هتلاقى كل اللى بتحلم بيه

بس خليك باسم يا باسم

buffy said...

lw 3ndk so7ab bgd hysm3ok we 3omrohom ma hyzh2o mnk abdn lw mfesh i'm here 4 u my dear friend plz accept me as ur friend

Anonymous said...

السلام عليكم

ياااه كل ده جواك
تقدر تقول ان مش انت
لوحدك بتحس بده بس
بس بنحاول نتعايش مع الامر او بمعنى ادق بنحاول نتناساه

هى فترة وبتاخد وقتها
بس حاول تخرج من المود الحزين ده

واتكلم ياسيدى براحتك
مدونتك وانت حر

بس ثوانى

نفسى فى يوم اقول انا بحب بجد وممكن اضحى بأى حاجة عشان حبى ده يعيش معايا يمكن لما حد يحبنى واحبه اعرف بعديها انا عايز ايه احدد مستقبل هعيش عليه طول عمرى

أنا مش متفقة معاك اطلاقا
مش معقول حوقف حياتي لغاية
ما الحب اللي بجد ييجي
طب وافترض لا قدر الله اتأخر
حفضل قاعد وحاطط ايدى على خدي
لا طبعا مينفعش

نصيحتي ماتربطش حاجات ببعضها

وربنا يفك كربك

واتكلم من القلب :D
براحتك

نسمممع عنك كل خير قريب
سلاماتي
:)

بسمه عبدالباسط said...

أتكلم براحتك محدش لية عندك حاجة وكمان أكيد فيه ناس كتير مش بتتضايق منك لما تتكلم هيا حساسيتناالزيادة اللى بتحسسنا بكده بس نصيحة منى أتكلم وبلاش تكتم جواك لأنك لو خليت كل حاجة جواك هاتتعب جدا جدا وشوية وهاتلاقى نفسك مش قادر تحكى حاجة حتى لأقرب الناس ليك

ماسة الحب said...

علي فكرة ياباسم انا بحبك اوي
لانك حد جميل اوي كفايه لحظات السعادة اللي بتديهالنا كلنا اوعي تقول انك لما تفضفض لحد هتخنقه او تشيله همك امال احنا موجودين في حياة بعض ليه مش عشان نخنق بعض ( بهرج ) وبعدين كل واحد فينا بيدور علي الحب بس المشكله ان الحب زي الموت بييجي علي فجأة من غير معاد
خليك معايا واستني يااما الحب يااما الموت
اتفقنا بقي
رز بلبن

نفسنا said...

أتكلم وفضفض براحتك وقول كل اللى نفسك

david santos said...

O dia 25 de Abril de 1974 foi o dia do derrube da ditadura fascista em Portugal, a chamada REVOLUÇÃO DOS CRAVOS, e a queda do (poder) dos inimigos do povo. 25 de Abril, sempre.

Day 25 of April of 1974 was the day of it knocks down of the dictatorship fascist in Portugal, the call REVOLUTION OF the flowers, and the fall of the power of the enemies of the people. 25 of April, forever!
يوم 25 نيسان 1974 كان يوم تقرع عليها من الديكتاتوريه الفاشيه في البرتغال والدعوة للثورة الزهور ، وسقوط سلطة أعداء الشعب. 25 نيسان ، الى الابد!


День 25 апреля 1974 года, в день он постучит в воздухе фашистской диктатуры в Португалии слово О РЕВОЛЮЦИИ цветы, и падение власти враги народа. 25 апреля, навсегда!
Le jour 25 d'avril de 1974 était le jour de lui frappe vers le bas du fasciste de dictature au Portugal, de la RÉVOLUTION d'appel des fleurs, et de la chute de la puissance des ennemis du peuple. 25 d'avril, pour toujours !
Tag 25 von April von 1974 war der Tag von ihm klopft unten vom Diktaturfaschisten in Portugal, von der Anruf REVOLUTION der Blumen und vom Fall der Energie der Feinde von den Leuten. 25 von April, für immer
25天41974年的一天,它拍下來的法西斯獨裁政權,葡萄牙 號召革命的鮮花,秋天的權力得到人民的敵人. 25日,永不停息

Reemo said...

اتكلم براحتك
قولى كل اللى نفسك
طالما مش بتلغط فى حد ومس بتتكلم عن حد تبقى حر اكيد
فضفض
خرج كل اللى جواك
اكيد ده احسن ليك ولاى حد
الفضفضه بتساعد كتير على الاستمرار
تحياتى

Rosa said...

يااه يا باسم حسيت اني انا الي كاتبة البوست دا
اشكرك انك كتبت مشاعري كلها هنا
بجد هزتني من جوا
للاسف مش هاعرف اقلك حاجة انك لازم تتمسك بالتفاؤول وان بكرة احسن عشان عارفه اني مش هاكون مقنعه لأني مش مقتنعه اصلا بالفتره دي
بس كل الي اقدر اقوله مرسي على البوست دا
وحاول تكون باسم يا باسم يعني يمكن عقلك الباطن يقدر يضحك عليك و يحسسك انك مبسوط
وحاول تستمتع بشعورك انك جدع عشان الجدعان بقوا عملة نادرة قوي اليومين دول
اشكرك

عاشقة الوطن said...
This comment has been removed by the author.
عاشقة الوطن said...

بص يسيدى انت واضح انك بتمر بمرحلة صعبه ومكدبش عليك انا يمكن معظم الوقت فى الحالة الملخبطة ديه
اللى فيها كل حاجة وانت مش عارف انت عاوز ايه
بس انت ممكن ترتب نفسك وترتب افكارك من تانى وعيد حساباتك
ولازم لازم تحدد هدفك عشان تستريح

الحب اللى انت بتدور عليه ومستنيه عشان نفسك تضحى من أجله مش هيجى بين يوم ليلة لألازم تستنى لما تتكعبل فى واحدة بجد تستاهلك وتستاهلها
الموضوع ده مش سهل خااااالص
حاول تركز كده ولو عاوز تتكلم وتقول اللى عندك احنا هانسمعك ومش هنقولك كفاية ولا حاجة بل بالعكس هنسمعك ويمكن كمان تلاقى مع اى حد فينا الحل اللى يوصلك اللى انت عاوزه

فضفض براحتك واحنا هنسمعك

نورهان مفيد said...

اولا انت بدأت بداية صح وقولت عايز
كلمة عايز دي لوحدها تخليك تعمل كتير اوي تعمل كل اللي نفسك فيه وقولت عليه في البوست
أبد كده وركز وحدد انت عايز ايه وهدفك ايه واستعين بالله وابدا ومتبصش وراك
هتقع كتييير بس هتقوم تاني وتتعلم
هتقابل ناس بتحبك حبها وناس مش هتحبك حبها برضه لوجه الله

والدنيا اللي مدياك ضهرها في يوم هتديك وشها
عارف انا ممكن أطول عليك شوية بس استحملني بقي

في فيلم العشق الهوي
غادة عبدالرازق قالت كلام جامد اوي
قالت الدنيا دي عايزة اللي يتلمللها يعني يقف ويتسمرلها ويقولها يا انا يا انتي يا بنت الهرمة مع الاعتذار للفظ
هي الدنيا كده
يا تنزل الملعب وتستحمل يا تقف برة وتتفرج

أبدا وحدد هدفك محب تاني وتالت وزي ما قولتلك هتقع وهتقوم تاني بس هتكون اتعلمت حاجة تفيدك وبعد وقت هتقول رب ضارة نافعة

Nothing To Lose said...

يــــــــــــــــــــــــا

طارق مكى said...

انتا يا باسم عوز تحب بجد
دور وهتلقى بس معلش هتتعب شوية
عشان تلقى وحدة تحب باسم عشان باسم

Lemonada said...

مش عارفة اتكلم اقول اي بس انتى عبرت عن كثير مننا بيعشوا زيك وانت مش لوحك
عيش وماتكنش مكانك سر وعبر عن الي قواك حتى لو ضايق الي قدامك المهم انك ماتتخنقش

فكرتني في محمد عبد الواهاب الاغنية الي عناها بردو محمد منير
ياالي بتسئال عن الحياة خدها كدة زي ماهيا
فيها ابتسامى وفيها اه

فيها اسيا وحنيا
ياما الحياة فيها والي بيشئيها والي بيرضيها والي
بسئيها
الدنيا رشية فهوى، طيارة ما بين جناحين
واحنا النهاردة سوا

FrEe.PhArAoH said...

دورلك على هدف كبييييير

اكبر من اهدافك الحالية

هترتاح جدااااا

بجد انا بحب كتابتك جدااااااا .. بتعبر ببساطة عن حاجات دقيقة اوى

بجد فنان :)

مودتى

يا مراكبي said...

على فكرة .. أنا بأحسد جيلكم بجد

من حوالي عشرة أو 15 سنة كان نفسي أجري في الشوارع وأصرخ وأقول إني مخنوق من حاجات كتيرة .. لكن ما كنتش أقدر .. وما كانش فيه بلوج أو تشات يقدر الواحد يفضفض فيه كده

ويمكن الجيل اللي أكبر مني بيحسدونا إحنا كمان لما بنفضفض عن المرحلة المتوسطة اللي إحنا فيها

عموما .. فضفض زي ما إنت عايز .. وبعد كده ركز في أهداف قصيرة المدى الأول تحققلك إجازات معقولة ومرضية .. وبعدين خش عالتقيل والجامد والبعيد المدى

ربنا يوفقك إن شاء الله

رينـــــــــــا said...

فضفض براحتك
كلنا سمعينك :D

محمد المكافح said...

فضفض