CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, October 15, 2006

انا ايه مع الدنيا والزمن


الزمن ؟؟
أية رأيك في الزمن ؟؟
والدنيا ؟؟
إيه بقا رأيك في الدنيا ؟؟
وأنا إيه بقا في الدنيا والزمن ؟؟
إنسان عايش وبس
أصحاب ؟؟
مفيش صاحب كويس في الزمن ده
أخوات ؟؟
يفهم إيه لسه صغير
أبويا ؟؟
مش معايا مع اللي اصغر منى
خلاص رما طوبتي
أمي ؟؟
تعبت أوى خلاص بقت عصبيه
الأقارب ؟؟
كل واحد في حاله
أنا بقا أعيش أزى و أروح فين
لو زمن غير الزمن كنت رحت
لو كانت الدنيا اختيارات كان
الواحد اختار اللي هو عايره
نفسي أتعلم أعيش أزى
نفسي كان الأستاذ درسها
بدل اللي إحنا مش عرفين
نذكره حتى دي ألحاجه الوحيد
اللي مكنش فيها درس خصوصي
طيب اعمل إيه أنا ولى زى ؟؟؟
في حد عارف حل ؟؟!!!
لو حد عنده حل ليه ساكت
يقول اشرح أزى دي مادة
صعبه أوى أزى بس اشرحها
اللي عنده حل يقوله اعتبر نفسك
في امتحان في أخر ألسنه
يأرب يكون في حل بجد مش كلام وخلاص

13 الجدعان:

Unknown said...

بص يا جدع انت
انا بس هقولك حوار بيتقال بين نور الشريف وهاني سلامة ف فيلم المصير
وكان عاجبني قوي

كان ابن رشد بيقول لابن الملك :
متجييش وانت شحط طولك مترين وعمرك 21 سنة تعيط وتقولي اصل ابويا كان بيكرهني وامي بتحب اخويا الكبير اكتر مني ...

يا جميل ... يا قمر ... يا كبير ... يا جامد
مفيش حاجة اسمها ابويا ... امي ... اخو جوز خالتي ...
مالييش اصحاب ... معندييش فلوس
لانه خاصة في المرحلة دى وانت كبير كده وشحط انت اللى بتعمل ده ، مش هو اللى بيعملك وبطل نبرة الكآبة دي بقة
واديني الدنيا ربيع والجو بديع وقفلي على كل المواضيع

sherif gharib said...

يا صاحبى اذا ظل الانسان يبكى على كل ما جرى له فى حياته من هجر الاصدقاء و قسوه الاباء و هجر الحبيبه و هذا يبيع و هذا و هذا ستنتهى الدنيا حلو ان الانسان ياخد من كل حاجه لحظه تامل لكن مش حلو انه يقف عند كل موقف و يفضل يبكى عليه
تحياتى

FrEe.PhArAoH said...

يوجد حديث قدسى(فيما معناة ) لا تلعنوا الدهر فانا الدهر .. فالزمن زى الفل بصراحه بس احنا اللى ممكن نكون بنشوه اوقاتنا
الدنيا بقا ميكس غريب .. ميتوصفش والمشكله فوصف الدنيا ان هى عند كل واحد ليها تعريف مختلف .. تعريفى ليها كلمة ااااااااه .. اه وجع واه فهمت واه موافق .. هى اه

طبعا مفيش صاحب هيفهمك انما متهيألى فى صاحب كويس .. اخوك الصغير بكره يكبر وممكن صاحبك يبقا اخوك

ووالدك ووالدتك فرضوا عليكى بالاسلوب دا تعتمد على نفسك ودا من فضل ربنا عليك .. التمس منهم حنان او نصيحه لو يسمح الوقت انما بلاش تنتظر مساعدات دا احسنلك

عيشها زى مهى .. شوف بتحب ايه واعمله

انا هقلك حاجه مقلتهاش لكتير قانونى انى عايش بدماغى ولدماغى

بمعنى اعمل اللى انا عايزه بتفكيرى انا وباسلوبى انا واخر العمل اكتب امضائى انا ولدماغى بمعنى انى اشعر بمتعه عقليه او رضا عن نفسى واحقق الراحه من كل اللى اعمله .. حاول تطبق القانون دا هترتاح جدا ..

كلامك من قلبك .. كلنا مرينا بالموقف دا او مواقف مشابهه وحسينا بالمشاعر دى .. صدقنى اللى يفكر باسلوبك يبقا متميز

خالص مودتى

MAKSOFA said...

معلش
برج الدلو
داخل في زحل غلط
انت فين يأستاذ
لازياره
وتعالي شوفي انا كاتب ايه ولا حاجه
موش قلنا
احنا حنقاوم ونغلب الزمن
ونكون نفسنا احنا
نفسي تبقي شخصيه مقاتله
ياجبل مايهزك ريح

Diyaa' said...

اقرا قرآن في مكان يسمحلك أنك تركز
شوف كلام ربنا ...طالما أنت مديله أهتمامك يبقي ربنا مش هيسيبك محتار و هينورلك دماغك
معتقدش أن في حل غير كده

توهة said...

بص حقولك حاجه
الزمن احنا بنصنعه مافيش مافيش احداث من غير بشر
بس الجدع بجد اللى يمشى الزمن ده على مزاجه وزى ماهو عايز
والدك بعيد عنك قربله انت
اخوك اصغر متك راعيه خليك مثله الاعلى حيحبك ويكون احسن صديق
اما بالنسبه بقى للأصحاب فده رزق من عند ربنا ومصيرك تلاقيك انتيخ يخاف عليك وتخاف عليه

واهم حاجه فى ده كله
انك تقرب من ربنا قوىىىىىىى عشان لما نلجأله مش حيخيب ظننا ابدا


وليك منى الف سلاااااااااااام



فانتازياااااااااااااااا
فانتازيااااااااااااااااااااااا

Anonymous said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

عارف حضرتك ... الانسان طول حياتة بيمر بأزمات و بيطلع منها ...و الازمات اللي فاتت دي يمكن هي اللي بتقوي عود البني ادم ...

كلامك حلو و انا "كنت " بقولة منذ فترة ... كنت في مجتمعات كثيرة و لكن في نفس الوقت لم اكن اجد نفسي ... تخيل في الجيران و المدرسة و النادي و الاقارب مكنتش لاقية نفسي !!!!!!!!!!

دي كانت فترة و عدت ...اه ممكن يكون الناس مش كويسة ... بس مش كل الناس وحشة , يعني متروحش حقل البرسيم و تقول : لا اجد ثمار مانجو يانعة !!!!
هرد عليك و اقول لك لانك روحت اصلا المكان الغلط

لم اعتد الردود المستفيضة و لكن فعلا ...هذه الشكوي اسمعها كثيرا جدا الان و خاصة من اقربائي انهم لا يجدون من يفهمهم ... و لذلك ارجو ان تتحمل زغيي:)

اولا : عليك بالدعاء ان يهديك الله الصحبة الصالحة ( اخذنا بالاسباب التي لا نستكيع حيالها شئ )

ثانيا : خذ بالاسباب و انظر ...هل الخلل عندك ام عند من ...يعني هل انت خجول مثلا في تعاملاتك( لا تبادر بالتعارف الي الناس ) ؟؟؟

* هل تفكر بسلبية فيمن حولك ( يعني تقول فلان دا بيطألط عليا مثلا و الله ما هعبرة ...ولا فلان دا عايز يعيش في الدور ...لازم اعرفة مقامة ... ) ؟؟؟

*هل تختار اوساط معينة لا تجد داخلهاالترحيب بصداقات جديدة و عندهم عقد نفسية في التعامل (يعني بيتعاملوا مثلا بستوي معين و كلامهم ممحصور في شئ معين )او وسط يفتقر الي قيم جميلة؟؟؟

*هل تحاول ان تعيش الجو العام دون ان يكون لك شخصية محددة ؟؟؟

* حاول ان تعدد من معارفك ولا تسارع بعمل صداقات سريعا ...و لارويدا رويدا ستجد ما تبحث عنة ... لانه انا مؤمنة انه ساعات الانسان بيكون مسؤول بشكل او بأخر عن علاقاتة و الخلل لا يكون بالناس فقط ... لاني مررت بتجربة لا ازعم انه لي الفضل فيها و لكن حاولت قدر المستطاع التعلم مش سلبيات ما كنت افعل و مازلت في تطوير مستمر ...

فرج الله همك و رزقك الصحبة الصالحة :)

مع خالص تحياتي

change destiny said...

يا رب يكون في حل

طب ما انت قلت الحل و انت بتسـأل السؤال

ارضى و افرح من قلبك بسبب أو منغير

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

يابنى الدنيا دى احنا فيها علشان نعيش لوحدنا مهما كان حواليك ناس
حتى لو متجوز هى ليها دنيتها و مشاكلها
على العموم هى مالهاش حل غير أنك تواجه نفسك بالواقع أنك هاتعيش لوحدك و لازم تعتمد على نفسك و بس
ماتستناش مساعدة حد أو حد يطبطب عليك
تماسك و قاوم و أنت ساعتها تقدر تعيش

Anonymous said...

انت كل مشكلتك اك مش عارف تعيش مع الدنيا
انا حقولك يا سيدى الحل اعتبر ان الدنيا دى حد بتجري وراه و انت الاتنين بتجروا حولين تربيزة سفره مدوره
سيبك من الاكل الى على السفره يا خويا وركز معايا انت دلوقتى بتجرى و الدنيا عماله تجرى و انت مسش عارف تمسكها اقف كدا و فكر تعمل ايه لو بطلت تجرى وراها حاتجى هى لحد عندك و تخبط فيك
و هذا المطلوب اثباته

LAMIA MAHMOUD said...

يا ابني الدنيا حلوة وفي اصحاب وفي اخوات
فكك

Diyaa' said...

علي فكرة أنا تقريبا بمر بالكلام ده بالملليمتر بس مش شاغل بالي أوي كده لأني أولاً مشغول في الشغل
ثانياً بفكر في حاجات كتير لما ببقي فاضي فالموضوع مش محيرني أوي ..
ثالثا أنا مؤمن أن ربنا لو رايدلي خير بمعرفة ناس معينين هعرفهم و هيبقوا أحسن من كل الأصحاب المزيفين
زي ما قلتلك يا باسم اقرا قرآن بتمعن و هتلاقي شيطانك سابك و تبدأ وقتها تحاسب نفسك بجد وتشوف اخطائك و اخطاء اللي حواليك
والله يا باسم أنا شفت كتير و ممكن أبقي أحكي شوية في المدونة و ساعتها هتعرف أت كلامي مش مجرد مجاملة أو من فراغ
انا حاسس بيك و عارف أن ربنا مش بيسيب عبد بيلجأله ..وحب ربنا معناه حب الناس ليك
وممكن يكون ابتلاء ومحتاج منك صبر
قولي رأيك في كلامي لأني بعتبرك زي أخويا و بجد يهمني أعرف

We2am said...

"ابحث عن اسطورتك الذاتية و اسعى لتحقيقها"باولو كويلو-ساحر الصحراء
yabne enta enta..dol mesh haynfa3ok la delwa2te wla ba3deen..matdwarsh 3alehm..homma elle haydawro lama tob2a 7aga..ektshef bmofradk la tartabet ba2a7d.