CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, September 07, 2006

نفسى فى صاحب


نفسي في صاحب
أحس انو صاحب بجد
مش كالمت صاحب وخلاص
نفسي في صاحب يخاف عليا
واخف علية احكيلو عن مشكلي
يحول انو يفكر معايا ويحكيلى
ويقولى اعمل ايه
نفسى في صاحب يوم اجازتى
من الشغل اخرج معاه نفسى القى
صاحب بجد نفسى ومش عارف
انا ليا صحاب كتير اووووى
اكتر مما تتصور بس كبار عنى
ودى احسن حاجه انى اصاحب اللى اكبر منى
عشان اتعلم منو الدنيا صح
بس قليل اوى لما بخرج مع بعض بس الموضوع مش
موضوع خروج ولا كلام من ده
انا نفسى في صاحب يكون اخويا الكبير والصغير
ونفسى في كده والله انا تعبت كتير اوى من الدنيا
ويما الدنيا ادتنى من غدرها
ويما ادتنى من حناها بس معرفتش
تدينى الصاحب الصح
بس ده لازم انا اللى اختارة
او هو اللى يخترنى مش هتفرق
كتير وادينى بقول يا رب
بس انا ليا احسن واعز واحسن اخت
ليا في الدنيا واعز صاحب اللى بشكيلو كل همومى
من الاخر مهما عملت حاجه غلط او صح
لازم اقولها بس انا نفسى في صاحب
يفهمنى وافهمه مش واحد يكون فهمنى كويس
اوى وعارف انا عايز ايه وانا مش عارف
غير انو واقف جنبى وانا كمان عايز اقف جنبو
زى ما هو واقف جنبى بجد
تعبت اوى اوى خلاص
مفيش فايدة هى الدنيا كده
بتمد ايديها مرة واحدة ومش بتقرر
بجد انا تعبت وتعبت اوى كمان

9 الجدعان:

DoOoOoOdY said...

هون على نفسك يا صديقى ايه كل الحزن ده؟؟؟؟؟ ان شاء الله ربنا هيهديك الصديق الصح وانت كمان لازم تدور عليه وربنا معاك

توهة said...

بص يا بنى ... وابنى بجد بدافع الخبره
أنا قابلت صاحب أشكال وألوان أنا اللى دورت عليهم بنفسى وإتعرفت عليم وعاديك على اللى حصلى إتهدلت لحد مايئست من الدنيا الغبره دى
بس على غفله ومن غير ميعاد ربنا حدفلى واحده من السما بجد بنفس التعبير رغم إن كل واحده فينا فى محافظه بس بجد كأننا مع بعض

يعنهى نهايته ... مدورش على الصاحب هو حيجيلك بنفسه ودى فعلا أرزاق من عند ربنا ... ولازم يكون من سنك يعنى تستمتعوا من بعض بدل ماتقعد مع واحد أكبر منك يديلك نصايح وخلاص

وربنا معاك بس بلاش يأس

فانتازياااااااااااااااااااااا
فانتازيااااااااااااااااااا

مأمون المغازي said...

أهلاً عزيزي

ما بك يا رجل غبت عن التدوين بعض الوقت لأعود فأجد أن المدونات مكتظة بالهموم

لكن همك لا داعي له يا عزيزي

فالصاحب ليس مطلوبًا منه أن يكون مداويًا
الصاحب يفرض ولا نختاره
إن الذي تتحدث عنه وتطلبه صديق وهذا لا يجب أن تبحث عنه لأنه ربما معك دون أن تشعر أو أن الزمان يدخره لك ولن يظهر إلا في الموقف الصعب

ثم إن العلاقة المتبادلة هي التي تحول الصاحب إلى صديق وربما حول العدو إلى صديق

لا ترهق نفسك لأن الكنوز تنغلق على الباحثين والصديق الحق رزق يمن به الله وليس من اختياراتنا

ثم إن الناس مهما كانوا لا يطببون الجراح فكن صديق نفسك أولاً

تحياتي

Unknown said...

حاسس انك مش بتكثف افكارك
وكأنك المعنى بتكراره بتحاول تأكيده
وده نابع من احتياجك الملح
للصداقة المخلصة
ارجو ان تهتم بتكثيف فكرتك
هناك تطور بالفعل
الطريق امامك
وإلى الأمام

moorgen said...

هىىىىىىىىىىىىىى

ليه الالم والحزن دا كله

لو بتدور على صديق صح خلى ااحلامك صديقتك وقربك من ربنا طريقك
ولو صاحبت وانقلب عليك صديقك
فايكون الحزن اكبر
هون على نفسك

تحياتى

مفلس افندى الرايق said...

يا سيدى الصاحب موجود

بس انت الغى ما بين وبينه

اى حدود

وماتعملش فرق معاه

وافتحله قلبك وقولته

ازيك يا محمود

هارد عليك واقولك اهو كده انت عرفت

ان اسمى محمود

ويوم ما تحب تلاقى صاحب

اعتبرينى على بابك موجود

يا عمنا روق كده الصداقه عمله نادره ودلوقتى اختلفت الدنيا عن زمان كل وقت وبيكون للصداقه معنى دلوقتى اللى يروح معاك الكافى شوب كل يوم ويسهر معاك ويبقى واقف معاك فى اوقاتك الصعبه امسك فيه بايديك واسنانك لان نادر تلاقى صاحب اليومين دول

arabic man said...

سعيد جدا بكتاباتك وتمتعني اختياراتك أنا غبت فترة واشتقت أمر على مدونتك تحية كبيرة لك وأتمنى أن تعاود زياراتم لمدونتي

أجدع واحد في الشارع said...

Dody

انا بشكرك جدا انك شرفتنى ومش عارف اقولك ايه بس اللى اقد اقوله انى هحاول مش اكتر وانا هسبها لزمن هو اللى يحلها ....ب


الكروان يغنى فانتازيا

انا كنت عامل كده اصاحب ناس كتير لحد ما جيت فى يوم ماقيش اى حد واقف جنبى او بيقولى ازيك عامل ايه .!!! اعمل ايه انا اروح وسئل عليهم انا سبت كل واحد على راحته اللى يسئل عليا اسئل عليه انا كمان وانا دلوقتى مفيس حد بيجى يقولى ازيك زى الاول ويخدنى فى حضنه
انا كده هعمل زى ما بتقول هسيب الزمن هو اللى يدينى صاحب جه جه
مش هدور عليه تانى ...ب


مأمون المغازي

اولا حمدالله على السلامة وبجد اننا وحشتنا اوى
الهموم هى دلوقتى كل حاجه مفيش حد معندوش هموم صح ولا انا غلط

بجد انا نفسى الجمله دى تحقق الصاحب يفرض ولا نختاره وبشكرك جدا وحمدالله على سلامتك ....ب

أبو أمل

بجد اتخنق اوووووووى ونفسى بقا استريح شويه .....ب

المهاجر

بجد انت نورت البلوج وان شاء الله هنتكلم كتير اوى .....ب

moorgen
ربنا يسهل ان شاء الله بس هعمل ايه هى الدنيا كده جيبانى غلط ....ب

مفلس افندى الرايق

ماشى يا عم محمود
وانت ان شاء الله مش هتغيب عن بالى
بس ايه هو انت جى تهون عليا
ماشى يا فندا .....ب

ayhm jzzan

اهلا بيك فى اى وقت ده مكانك

تحياتى

ابن الشارع

MAKSOFA said...

لم يعد في الدنيا أصدقاء بجد
معظم الناس بتدور علي المصلحه
لكن هناك أستثناءات، ربما تجد هذا الصديق يوما وعندما تجده حافظ عليه قدر أستطاعتك