CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 22, 2006

حوار بين قلب وعقل

هو أنا ينفع أحب
ولا مينفعش
خايف أحب تأنى
ما كفاية مرة واحد
خايف بردة
ايوة خايف
طيب جرب
لاء . لاء . لاء
لــــيه لاء
الحب مش مع كل الناس
طيب حب يمكن يطلع معاك
معتقدش انو هيكون معايا
ليه حب هو مين اللي هيتجرح
أنت ولا أنا
أنت ..... بس أنت حته منى
أنا مش بحب اللي بيخاف
أنا خايف عليك أنت لتنجرح تأنى
أنا بقا مش خايف نفسي افرح مرة واحدة
وازى هتفرح وأنت مجروح قولي
خلاص أنا نسيت الجرح
يعنى عشان نسيت عايز تتجرح تأنى
ممكن اتجرح وممكن افرح
طيب ليه ما تستنا شوية يمكن الحب يجى لحد عندك
أزى هو بمزاجي ده غصب عنى أنا قلب وبحس بردة
طيب بس أنا اللي بفكر وبنجرح اكتر منك
متخفش انا جنبك ومعاك
تأنى هتقولى متخفش
ايوة تأنى وتالت وعشرين كمان
حرام عليك كفاية كده انا تعبت
تعبت من أية قولي
من كل حاجة استني الحظ مش معانا
ليه هو الحب كمان حظ
ايوة حظ وأنا قلتلك إن الحب مش مع اى حد
حتى في الحب عايز تكدب على نفسك
بقولك كفاية ... كفاية .... كفاية

24 الجدعان:

change destiny said...

لو كان قلبك دق مكنتش حتحتار كنت حتلاقي عقلك و نفسك مستسلمينله
الحب مش قرار
و ما دام محتار يبقى سلم امرك لله

Anonymous said...

لو قلبك حب بجد مش هيستنى يسمع كلام العقل هيكون زى الطفل الفرحان وسط مزارع الورد و عمره ما هيسمع حد بينهده عليه و يقوله ارجع لتوه
لا هو مش هيهمه يتوه هو بيهمه اللحظة دى الاحساس ده و بيعيشه بكل كيانه

بعدك على بالى said...

الحب زى البرد والصداع بيجى فجأة، وبدون قرار ولا تنفع معه اى حوارات فلسفية او منطقية او حتى بوليسية

المؤكد ان هذا الحوار الجميل واللى كتير مننا حصل لهم ليس الا مرحلة انتقالية تمهد لهزيمة العقل امام سلطة الحب ، وبيحصل عادة بعد فشل تجربة سابقة او جرح سابق زى انت ماوصفت ،
وسيظل صدى الحوار يخفت صوته تدريجيا الى ان يهدأ ويصمت تماما وحتى أثاره لن تبقى فى الخلفية مالم يجىء جرح جديد يعيده للاجواء اكثر حدة وعنفا

تحياتى بوست جميل - حساس ومعبر

مـحـمـد مـفـيـد said...

عزيزي باسم
الحب ده شي جميل لاوم ييجي ولازم نفتح له قلبنا لانه غصب عنك وبمزاجك هييجي هييجي بس لازم ننسي اللي انتهي وافتح قلبك وعيش حب واتحب واخلص النيه وربنا هيكرمك وبلاش خوف

admelmasry said...

قريت كتييييير في الموضوع دا


اعتقد ان كل الناس اتكلمت فيه

وتقريبا الموضوع استنفذ كل طاقة البشر


اسف

مالقتش حجاة عندك شكلها مختلف


برده حب او مش حب



ممكن يبقي نفس الموضوع بس بتناول مختلف


انا حتي مش لاقي التناول المختلف

media said...

انت عارف يا باسم ان احلى حاجه في الدنيا دي هي الحب انك تلاقي حد يحبك بجد يخاف عليك يحبك اكتر من نفسه ساعتها تهون كل حاجه في الدنيا عشانه وانت لسه متردد تحب ولا متحبش
حب بس اما تحب حب بجد مش حب لعب عيال
وخلي بالك ان الحب لودق على باب قلبك مش هتقدر تمنعه من الدخول هيدخل من غير ميستاذن وساعتها عقلك هيبقى قدام الامر الواقع بس ده ميمنعش انك تحكم عقلك برده علشان الحب يستمر

Unknown said...

جربت تحب بعقلك
تحلم بطريقة واحد زائد واحد يساوي اتنين
يعنى تحدد سعادتك في الحب وتختار حبيب صحيح مش هيبقة زي الحب اللي بيخطف ده ويجرح في الآخر ... بس صدقني بيكون اهدا وأجمل ومفيهوش خناقات بين القلب والعقل ... نصيحتي بالعقل دور على نصك التاني المناسب لك في كل حاجة واتحدوا سوا
لكن ع الحب مدورش عشان يمكن متلاقيش

Anonymous said...

حب و لا يهمك
بس ابقى اتغطى كويس
و انت حتبقى عال
--
تحياتي

حنيــــــن said...

زى ما قالت بعدك على بالى وقبلها قال جاهين

الحب زى البرد زى الصداع

انت معرض للاصابه به فى اى وقت

مهما عملت من احتياطات

بننجرح ونتوجع ونرجع تانى قلبنا يدق

ما تتعبش نفسك وتحتار بين قلبك وعقلك
بس حاول تبقى واعى ومركز علشان ما تتالمش

ده اصعب ما فى الموضوع

Anonymous said...

هقولك جملة من فيلم بس اانا مؤمنة بيها


love is a jump u should be inspired too much toaccept the risk and jump

ماتحسبهاش قوى بس اسمع صوت عقلك و قلبك
و خليك عارف انهم مش هيكدبوا عليك
مفيش احسن من الصدق مع النفس
و الحب مخاطرة
و خليك عارف ان
failure is the opportunity to begin again more intelligently

Anonymous said...

حلو اوى الحوار بين العقل والقلب
حسيت فيه برغم بساطتو بس فيه براءه ومعنى كلو نقاء
انا اسفه اوى انى مكنتش بدخل عندك الفتره اللى فاتت بسبب ظروف خاصه بيا
بس ان شاء الله اوعدك طول ما انا كويسه هتلاقينى موجوده بس متزهقش ههههههههه

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

على فكرة ماتحبش تانى أحسن

صدقنى كلمة من أخ

sara86 said...

صحيح اجمل شئ فى الدنيا انك تحب ويحبك اللى تحبه
لكن هذا النوع من الجراح لا يلتام

ان خذلك جرحى يوما ياقلبى النازف على اروقه الطريق .... فقط ابتسم واكتب كفـــــــــــانا الان......

كفايه جرح واحد بزيادانا جراح

Anonymous said...

انا واحده معرفكش و دخلت بالصدفه لكن ده احلى بلوج شفته ف حياتى

Anonymous said...

متستعجلش عل الحب
هو اللي بيجلنا في الوقت المناسب
عشان لو استعجلت ممكن تختار غلط
و ممكن تتجرح تاني
سيبه هو يجيلك
ودور على نفسك في حاجات تاني غير انك تحب واحدة
الحب حاجة جميلة اوي و احلى احساس في الدنيا
بس للي يستاهله
و اللي اهم من الحب
تقديره
و احترامه
لو حبيت حد و مقدرش حبك
يبقى مع السلامة
ميستهلكش
و ميستهلش لحظة من حياتك
انت اهم من اي حاجة في الدنيا
مفيش حد هيعوضك يوم تعبت فيه
او لحظة عيطت فيها لوحدك
اهتم بنفسك
حبها
حبها اويييي
اكتر من اي حد

عشان متظلمهاش و متتعبهاش
مش قصدي طبعا انك تكون اناني
قصدي انك توجه المشاعر الحلوة الي جواك الاتجاه الصح
تحب نفسك
اهلك
تحب اللي يحبك بجد
مش اللي يجرحك
اتمنى لك كل الخير و السعادة
وادعيلي انا كمان اعمل كدة:)
عشان الكلام دة انا بقوله لنفسي مش ليك بس

VEЯŎ said...

انته بقه بتسمع كلام مين فيهم

Anonymous said...

yahh..nafs el moshkla..emta hanengaz el kalam dah b2a?!!

الســـاحر said...

حلو اوى الصراع بين العقل والقلب ده
وتقريبا كلنا وانا عشت الموضوع ده
لكن انت عبرت عنها بطريقه جميله فعلا
ربنا يوفقك ويهديك الى الصواب

Anonymous said...

السلام عليك
حب بقلبك بس و أنت بتحب بقلبك فكر شوية بعقلك
علشان مترجعش تندم علي حاجة أنت عملتها

FrEe.PhArAoH said...

كمية رومانسية كبيرة
زى الملح
حب ونفض .. يوم متحب وتتجرح ايميلى ف البروفايل بتاعى
ضفنى وانا هنسيك اسمها
عشان متقلش بس انا حارمك من حاجه :)

سلام

Anonymous said...

ابعد عن الحب وغنيلوه يا مان

وان شاء الله كل واحد وليه ميعاد

يعنى ما تدورش انت ع الحب برجليك

خليك كده لحد ما تتكعبل انت فيه

وساعتها مش هتفلفص

malak said...

حلو اوى الحوار بين العقل والقلب بس لو حبيت بجد لم تجد هذه الحيرةوهتلاقى قلبك اكيد فرحان وياريت تنسى جروحه

Anonymous said...

انا مش هكون قاسية عليك كفاية اني اقولك انك دي مش اخر مرة هتتصدم فيها صدقني حب تاني واتعلم وعيش واغلط واعرف الصح وصحح غلطك اخلص في حبك هتلاقي اللي ربنا يعوضك بيها عن ايام فاتت كنت فاكر فيها ان الدنيا انتهت انت بتتجرح وبتتصدم وبتتوجع بس بتتعلم وعمر الدرس اللي بتطلع بيه مابيتنسي لانك بتكون اتعلمت وبالغالي اوي صدقني مهما الجراح بطول بتاخد وقتها هتفتكر كلامي لما تفتح قلبك للدنيا من تاني تحب وتخلص وتشتاق ولما هتمر بموقف كنت مريت بيه هتعرف قيمة الجرح والوجع اللي اتوجعته قبل كده لانك ساعتها هتكون اتعلمت
متحسبهاش كتير ومدورش ع الحب لانك هتغلط وممكن تندفع سيب الحب هيجيلك لحد عندك يخبط علي بابك وساعتها لازم لازم تفتحله ايدك وقلبك وعقلك طولت عليك بس انا حسيت كلامك اوي اوي ربنا يوفقك واسمع عنك خير قريب

Anonymous said...

اه حظ

الحب الحقيقى بقى شىء صعب

وكل شىء حوالينا بقى بيمنع استمرار اى حب

والحب الحقيقى اللى بيجمع القلب والعقل

زرنا
http://alba7r.al.funpic.de/vb/